Thursday 20 November 2014

Kebocoran Air Ketuban Di Bawah 30 Minggu.



Assalamualaikum w.b.t


Beberapa malam waktu aku 24-25 minggu mengandung, aku ada terasa macam leaking (kebocoran) sewaktu tidur. terkebil-kebil mata aku nak make sure bukan mimpi. tengok cik abang kat sebelah. nak kejut ke tak? sebab waktu tu dalam pukul 4 pagi. kang kejut kang dia risau. aku pun raba raba lah bahagian bawah tu kan. memang rasa basah. tapi rasa nya bukan terkencing. aku bukak seluar nak bau, kot-kot bau hancing ke kan. takde jugak. ahh sudah. takkan air ketuban keluar belum nak bersalin pun lagi. sakit pun takde.


aku raba pulak perut. baby aktif. tendang kiri kanan. mata aku dah segar bugar. try to be positive yang itu bukan air ketuban. maybe keputihan. (keputihan adalah biasa bagi ibu mengandung) tapi tak pernahlah rasa macam mengalir-mengalir ni. lagi pun keputihan more to lendir, bukan air.


kejut jugaklah cik abang. bagitahu dia apa aku rasa. macam aku agak, dia panik. terus duduk then check tilam basah ke tak. kering je.

"syg confirm bukan kencing?"

"confirm"

"tapi abang tak rasa basah pun, perasaan je ni"

"maybelah kot. okaylah abg sambung lah tidur"

"tapi kalau risau kita cek esok ye?"

aku buat muka selenga. aku rasa macam takde apa pun. instict aku keputihan biasa. baby pun aktif je. tapi risau gak dia bergerak-gerak sebab dah lemas so dia mintak tolong cuma aku je tak paham. :') HAHA. entah lah bercelaru. 1st time kan pengalaman gini. donno nak respon apa.


last-last kitorang main phone sebab tak boleh tidur dah. HEHE.


Esoknya aku beli pantyliner, jenama S*FY, mak aihhhh allergic lah pulak. habis gatal segatal gatalnya. oh maiii. ruam penuh. aku pun sapu lah VCO LIQUID kat area ruam tu. alhamdulillah okay. tapi sebab dah beli pantyliner banyak, pakai lah jugak S*FY tu. ruam lagi. hari-hari aku sapu VCO LIQUID. nak hilang gatal punya pasal. merana lah gak seminggu. semua sebab allergi pantyliner.

tukar pantyliner pun gitu gak. memang jenis tak boleh pakai pantyliner. 3 jenama dari murah ke mahal semua dah try.


18 November 2014

Aku ada check up monthly macam biasalah kat KK Kg Melayu Subang. sampai turn aku pun cerita la pengalaman aku, just to make sure it is not serious. tapi tak sangka pulak, nurse tu tengok aku sambil terkebil kebil sebab kalau rasa lelehan and it is not kencing, it is serious. so, aku dibawa jumpa doktor. kena kangkang macam nak bersalin tu, dia masukkan mesin penyedut ke apa tah kt vagina aku, SAKIT WOO! ouch ouch gak lah tapi kejap je.


dia cek memang ada keputihan bercampur dengan liquid (dalam report dia kata suspect air ketuban bocor), suspen gak la waktu tu. sebab kandungan terlalu awal. takkan anak ibu dah tak sabar nak keluar? tapi tak rasa sakit nak bersain pun. rilek je riang gumbira. huhu.


"awak pergi hospital hari ni jugak ye"

"why?"

"double confirm this is not air ketuban. awak pun satu dah tahu konpius air kencing ke, keputihan ke apa, teruslah pergi hospital. ni tak, dah seminggu baru nak bagitahu. bla bla bla"

*tutup telinga*


i am stubborn liddat. ;p


call la Encik Munzir. ternangis gak la sebab risau. tunggu dia mandi terus g hospital. so kat hospital kena lagi seluk dengan mesin tu. SAKIT PAHAM TAK? haha. dia kata maybe ada infection. aku syak infection sebab pantyliner tu la. hampeh punya keputihan. but this is my first time. redah je la. dia amik sample then suh tukar baju pink sebab aku kena admit for observation.


baju pink yang besar gelobos tu. yes that one!


eh panjang lah plak cerita ni..


disebabkan katil tak cukup, aku dan beberapa ibu ibu yang sedang menghadapi contraction hanya duduk di kerusi. kalau nampak katil kosong malam tu, teruslah baring. baik hati sikit share lah. aku alhamdulillah jumpa satu katil. besar betul pengrbanan seorang ibu tu, sakit sakit belakang boleh tidur duduk. tapi we got a good service, cuma takde katil je. tiap jam dipanggil untuk periksa blood pressure, heart beat baby. 


anak aku? dia g tendang scanner tu sampai tergelak-gelak nurse yang scan. 

"adik, awok ni dok diam sikit, akak nak cari heart beat"

*tendang lagi*


but whatever it is, aku happy sebab baby aktif. result okay. lelehan tersebut bukanlah air ketuban. saspen je. aku sampai termenung sendiri, aku berhalusinasi ke malam tu. but BETTER SAFE THAN SORRY.



KESIMPULAN


untuk anak pertama ni, jika kita ada sedikit risau je, terus tujuk KK or hospital. its okay. kena bebel ke kena marah ke tahan je telinga untuk anak gak. asalkan dia sihat. kita pergi ni pon sebab nak make sure itu bukan air ketuban. if it not, Alhamdulillah. if yes, risiko keguguran atau anak pra matang akan berlaku. nauzubilah.



semoga perkongsian ini memberi manfaat.



:)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...