Thursday 2 April 2015

Lily Hannah : Adore Your Own Daughter.



Assalamualaikum w.b.t

AWAS, entry berbaur sentap. hiks.

waktu mengandung, aku ataupun senang cerita kami laki bini sering ditakutkan dengan "otai" yang dah beranak pinak.


haa contohnya pergi kenduri.
"sekarang makan lah dengan tenang, ada anak nanti tengok lah, kena gilir-gilir, kena makan cepat-cepat. taw2 tercekik"

tengah bercuti.
"cuti lah puas-puas. ada anak nanti dah tak enjoy kena jaga anak, susukan anak, mana nak enjoy"

tengah buat kerja.
"dah ada anak nanti tengok lah, mana nak mandi, mana nak buat kerja. lagi lah nanti dia dah dapat kaki, habis satu kerja pun tak jalan"

"tidolah puas-puas, malam nanti tak boleh tido anak ko melalak je"

ARGHHHH!


ENTAH EH! WHY YOU PEOPLE ALWAYS NEGATIVE? aku macam ada pantang sikit dengar ayat-ayat "tengok lah nanti" ni. first of all, sebagai mommy to be (waktu tu), kenapa tak advise yang baik-baik dan sedap didengar? mesti nak nampak anak tu akan menyusahkan hidup kita nanti. anak tu kan penyeri. kalau pun one day anak akan menyebabkan kami makan bergilir-gilir whats wrong with that? enjoy jelah the food. (excuse my english) kalau anak uols yang macam tu, nasib uols lah, apa nak disamakan dengan anak orang lain. hoho. XD


statement macam ni kalau aku dengar aku dengan munzir akan istighfar dan doa dalam hati supaya anak kami nanti akan memudahkan. nak kata lebih lebih kang tetiba Allah nak uji kesabaran kita, dah macam betul pulak kata diorang. tak melenting pun cuma tak suka dengar. sebab nampak macam anak tu beban. tak baik sangat cakap macam tu. pendapat aku laa.


jadi, bila lahir Lily Hannah ni, aku dan munzir bersyukur sangat. walaupun baru sebulan lebih, dia hanya akan nangis bila nak susu, bila perut kembung, bila berak or bila-bila yang dia tak selesa dia nangislah. yelah baby, kang dia cakap kang ko pengsan pulak. so dia nangis bersebab. Alhamdulillah takde sawan tangis semua. Kalau bangun tidur pun dia bukak mata dia kebil kebil je dulu. muka dia macam "nak nangis ke tak ni" hah gitew. most of the time dia akan termenung, ataupun tidur. bila dia dah termenung tu, kita kacau kan, muka dia macam "what? whatt happen just now??" ala-ala kembali ke dunia realiti. tapi kalau korek idong, mak aih macam kena dera nangis dia. ibu lah ni, suka betul korek idong Lily. hiks.


somehow aku dengan munzir macam "okay ke Lily ni, panas giler kot. tido je?" okay.. memang dia bantai tidur walaupun bantal dah lencun kena peluh dia. kalau aku dah meroyan kepanasan. hai lah anak. :)

kenduri akikah kawan Lily yang panas gedeganggg sebab tengahari terik.


tu hari, waktu keluar Sunway, kami baringkan dalam stroller tu, one of my friend acah-acah dia and dia tak gelak pun tapi cam "dah kenapa makcik ni" punya muka. HAHA. yelah, baru sebulan lebih, mana nak pandai agah. kalau dia gelak pun kebetulan. muahaha. so kita Alhamdulillah, senang kerja ibu ayah dia yang kaki jalan ni. tapi my friend yang mengandung tetiba tanya.


"sue ada amalkan apa-apa ke waktu mengandung? senyap je Lily ni? tak tidur tapi tak nangis. tak rasa rimas ke ramai orang?" aku pandang anak aku. syukur sangat dalam hati sebab aku pernah ajukan soalan yang sama dekat akak ipar aku sebab anak dia senang sangat jaga. diam je. letak pun tak mengada nak dukung dukung bagai. soalan yang aku tanya tu akhirnya ke aku. jawapan kami sama. MENGAJI. mengaji lah banyak banyak InsyaAllah dapat yang baik-baik. laki bini ya bukan ibu nya je. :)


Lily tahu kan setiap kali ibu susukan Lily, ibu akan doa yang baik-baik untuk Lily dan masa depan Lily. :)


Ada specific surah ke yang aku amalkan? tak jugak. mengaji je satu Quran tu. dah habis ulang balik. er.. mungkin aku banyakkan surah Maryam, Luqman, Yaasiin dan ayat kursi. doalah anak kita akan dimurahkan rezeki, berjaya, cerdik, mudah dijaga, baik akhlaknya dan paling penting, yakin Allah makbulkan.banyak kali borak dengan munzir if one day anak kita bukan seperti yang diharapkan, itu bukan sebab doa kita tak makbul tapi Allah nak duga. jangan buruk sangka kat Allah ya. :)


tiap hari aku bagi laporan apa Lily buat kat suami. dan tiap malam kami tidur dengan bersyukur. harap Lily behave macam ni sampai besar, jangan pula ada yang cakap "ohh baby lagi memang la tidur je kejenya, tengok lah dah dapat kaki nanti" ohh akak, akan ku sumbat mulutmu itu dengan stokin dalam imaginasi ku sedangkan di luar aku tersenyum. wahaha.


jadi, kepada para mommy-to-be, mungkin lifestyle kita akan berubah 360 darjah tapi ketahuilah anak itu adalah rezeki yang tak ternilai harganya. hadapi malam-malam tanpa tidur dengan tenang dan tabah, kita takkan dapat marah anak kita walau bengang sekali pun sebab bila tengok dia senyum, fuhhhhh cair baq hanggg. semoga kita menjadi ibubapa yang dapat mendidik anak dengan cara nabi. :)
 sedikit rujukan untuk para ibu dan ayah. Kita mampu lakukan! hoyeh! :)


p/s: dont be parenting police, be parenting motivator. gitewww. :)



Salam.


1 comment:

  1. masa upload nuha lahir, kadnag tu aku tak berapa suka orang cakap gini, "selamat berjaga malam". mcm nak membalas dendam kan? hahaha.

    But as for me, aku pun bersyukur sebab nuha pun senang dijaga tak dan nak merengek bila letak kat stroller, betullah cakap su, amalan Al Quran waktu preggy memang berbaloi :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...